7 aspecten van Zelfobservatie

Zelfobservatie praktiseren

Onlangs liep ik tegen een boek aan van Irv Givot over zelfobservatie. Ik wil jou deze kostbare informatie niet onthouden omdat zelfobservatie een belangrijke methode is om zelfkennis op te doen. Daarom in deze blog een samenvatting waarbij ik het boek natuurlijk te kort doe. Toch hoop ik dat deze 7 aspecten jou inspireren tot het praktiseren of verdiepen van zelfobservatie.

The value of self-observation lies not in merely being to grasp the concept or idea of it, but in actual personal practice as a technique of self-knowledge and understanding.

-Jim Casteel

Kortom, het gaat niet zozeer om het cognitieve concept van zelfobservatie, het gaat met name om het doen! Givot beschrijft 7 aspecten die we nodig hebben om tot volledige zelfobservatie te komen. Beginnend bij aspect 1

1. Begrip

Met je verstand het idee van zelfobservatie begrijpen. Een onderdeel van begrip is de kennis van de ervaring van zelfobservatie. Je zou het kunnen noemen ‘naar binnen keren of naar binnen kijken’. Daarnaast is begrip nodig voor de waardering van zelfobservatie die kan leiden tot transformatie van je persoonlijkheid. Het laatste facet van begrip betreft het proces van zelfobservatie: begrijpen wat ervoor nodig is.

2. Waardering of wens

Door beoefening van zelfobservatie zijn we minder onder invloed van het ego. Kun je deze waardering voelen? Wat heb je over voor de wens om zelfobservatie te doen? Hoe graag wil jij zelfobservatie toepassen? Als onze wil sterk genoeg is, komen we pas tot actie. We hebben een meer dan gemiddelde wens en interesse in onszelf nodig om tot zelfobservatie te komen.

Self-observation is our window into the inner world.

-Irv Givot

coaching en counseling - ZelfkennisLab - zelfobservatie

3. Intentie of streven

Aspect 3 is het plan om zelfobservatie te gebruiken. Het gaat hier om de werkelijke intentie om deze methode in te zetten. Intentie is meer dan de wens of wil van aspect 2, je neemt je voor om tot actie over te gaan. Je doet moeite voor zelfobservatie en streeft ernaar. Je maakt een commitment met de methode. Door het plaatsen van een sterke intentie, ontstaat de gelegenheid om na een ochtend van niet-bewust zijn, je het voornemen bewust te herinneren.

4. Aandacht

Zonder concentratie en oplettendheid wordt zelfobservatie te vluchtig. Het heeft tijd en aandacht nodig om de observatie te laten landen en te kunnen duiden. Aandacht is de tool die zelfobservatie mogelijk maakt, deze focus is nodig om waardevolle signalen waar te kunnen nemen. Aandacht en focus zijn competenties die je door oefening kunt laten groeien.

5. Onpartijdigheid of eerlijkheid

Dit aspect bevat thema’s als objectiviteit, integriteit en onderscheidingsvermogen. Het is de kunst om zonder kritiek naar jezelf te kunnen kijken, zonder oordeel jezelf te observeren. Dit lukt als we ons niet hoeven te rechtvaardigen voor ons gedrag maar kunnen waarnemen dat alle negativiteit eenvoudigweg bestaat zonder een oordeel of ontkenning. De universele wet ‘as above, zo below’ leert ons dat zowel het positieve als het negatieve deel in ons en in de kosmos aanwezig zijn.

An observation is like a photograph of oneself taken in a moment of consciousness.

-Irv Givot

6. Lijden of moed

Dit aspect gaat over het vinden van de moed om naar binnen te durven kijken. Na het vinden van lef om zelfobservatie aan te gaan, kan lijden ontstaan door wat je waarneemt. Heb je er vertrouwen in dat je het leed kunt dragen wat je tegenkomt tijdens de zelfobservatie? Hoeveel oprechtheid kun jij aan? De inspanning die we hier nodig hebben zijn oefening en doorzettingsvermogen.

7. Formulering

Innerlijke ervaring wordt een observatie door een verandering in de energie. Deze komt tot uitdrukking in het fysieke lichaam en wordt in gedachten en taal omgezet. Taal helpt ons begrijpen en een beeld te vormen.
Voor een groep gaan mensen soms in abstracte termen spreken, vanwege angst voor blootstelling. Abstracte woorden zorgen voor verwarring in communicatie omdat iedereen iets anders verstaat onder bijvoorbeeld een woord als ‘liefde’. Opnieuw is er lef en bereidwilligheid nodig om leed te durven voelen als je werkelijk benoemd wat de zelfobservatie is zonder abstracte termen. De uitdaging is om letterlijk te benoemen wat je ervaring is, zonder in abstracties te vervallen.

The effort is only to stay present to the inner experience. It is the light of observation that transforms.

-Irv Givot

Oftewel de combinatie van een juiste formulering naast de innerlijke beleving brengt transformatie. Essentieel is volgens Givot dat je de beleving niet te snel benoemd maar eerst helemaal ervaart en onderzoekt.

Valkuilen en deelaspecten

Tijdens iedere aspect van zelfobservatie kun je in een valkuil stappen om niet door te zetten. Iedere aspect kent een specifieke valkuil. Het gaat te ver om dat hier te beschrijven. Ieder aspect kent ook dezelfde 7 aspecten in zichzelf. Op de weg naar gedetailleerde zelfobservatie zijn deze valkuilen en (deel)aspecten steeds nauwkeuriger waar te nemen.

May my inner eye be open so I may see what I need to see.

-G.I.Gurdjieff

p.s.
Irv Givot studeerde bij Mrs. A.L.Staveley die op haar beurt les kreeg van G.I.Gurdjieff. Misschien bekend voor jullie maar Gurdjieff is de spiritueel leraar die het enneagram procesmodel naar het westen heeft gebracht.
Het boek is in het Engels en moeizaam te verkrijgen en geschreven in 1998.

Ik ben nieuwsgierig naar jouw ervaring met zelfobservatie en lees het graag. Wat brengt zelfobservatie jou?
Deel je verhaal in het commentaarveld hieronder om anderen te inspireren!
Om mijn dankbaarheid voor je input te tonen, stuur ik jou het E-book:

‘van zelfafwijzing naar zelfwaardering in 4 stappen’

Zo brengen we samen meer begrip en compassie in onze wereld.

Bedankt voor je aandacht!
Op jouw groei!

ZelfkennisLab - blog - E-book
Delen via FacebookDelen via TwitterDelen via Google+Delen via LinkedInDelen via E-mail

11 reacties op “7 aspecten van Zelfobservatie”

  • Jan ferenc schreef:

    Mooi! De 7 aspecten van zelfobservatie. Mijn aandacht blijft hangen bij de vraag hoe verder op het moment dat je het weet ervaart en voelt . Wat helpt mij om tot actie over te gaan?zou dit uiteindelijk toch de vrees tot zelfafwijzing kunnen zijn?

    • Vick Nieuwenhuis schreef:

      Dank voor je openheid en interessante vraag Jan Ferenc. Op het moment dat je zelfobservatie bewust toepast ben je helemaal in het nu. Almaas noemt dit ‘aanwezig zijn waar je bent’.

      Om bij jouw voorbeeld te blijven, zo kun je het gevoel van zelfafwijzing opmerken. De kunst is om daar helemaal bij te blijven. Als je aandacht aan dit gevoel en je ademhaling schenkt, dan ebt het gevoel weg. Als je geen aandacht geeft, klopt het steeds vaker en harder bij je aan de deur omdat het gevoel niet gehoord en gezien wordt.

      Enerzijds brengt aandachttraining dus ruimte voor een keuzemoment om tot actie te komen. Anderzijds brengt deze methode een ontwaken, waarin we bewuster worden van prioriteiten. De stap erna is in actie komen om de prioriteit uit te voeren.

      Mijn advies is dus om je gevoel aandacht te geven en erbij te blijven. En vergeet niet: als ik je vraag zo lees heb je de eerste stap al gezet! Dat is het observeren en toegeven dat er een vrees van zelfafwijzing is. Heel veel mensen hebben dit nog niet in zichzelf kunnen observeren.

  • Marianne schreef:

    Heel interessant en herkenbaar! Ik begrijp dat het te ver voert om in één artikel ook uit te wijden over de valkuilen van elk aspect. Maar ik ben er wel benieuwd naar. Zou maar zo kunnen dat ik ook daarin graag herkenning vind ;). En ja, uiteindelijk gaat het natuurlijk om ‘doen’ zoals je schrijft in je inleidende zinnen.

    • Vick Nieuwenhuis schreef:

      Goed dat het herkenbaar is Marianne! Dank voor je input! Er zitten inderdaad haken en ogen aan ieder aspect. Het blog werd te lang om deze ook te benoemen. Het praktiseren is uiteindelijk het belangrijkste. Daarin kom je voor jezelf de meest essentiële ‘mitsen en maren’ tegen. Dit is voor ieder mens en ieder enneagramtype ook persoonlijk en dus verschillend.

  • C Butselaar schreef:

    Dit is nog eens een heldere uitleg over zelf observatie, daar heb ik iets aan!!!

  • Sjaak schreef:

    Door sekte verleden inmiddels al veel van aannames en groepsdenken daar al los kunnen laten. Maar nog een weg te gaan om uit patronen te komen door onderscheid van: kennis, emoties, intuítie en lichaam.

  • Gerna schreef:

    Een heel herkenbaar verhaal. Zelfobservatie is een lastig proces. Iets waar je soms graag voor weg loopt. Maar niet verstandig. Vooral het niet doorzetten is een valkuil. Eentje waar je snel weer in trapt.

    • Vick Nieuwenhuis schreef:

      Mooi beschreven Gerna, dank je. Ik ben het met je eens. Gister gaf ik training aan een groep waarin relatief veel hoog sensitieve mensen zaten. Ze waren zich meer bewust van zichzelf door zelfobservatie. Dat was bijvoorbeeld te merken aan dat ze goed wisten wat het nut van boosheid was. Mooie winst van zelfobservatie. Dus doorzetten loont!

  • Jerre schreef:

    Ik voel in mijn onderbuik en in mijn hoofd dat ik moet scheiden.Mijn emotie laat me angstig voelen en mijn gevoel wil niet. Naar welke moet ik luisteren?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

« »