Hoe vind je motivatie om te mediteren?

De laatste tijd hoor ik mensen vaak vertellen dat ze gestopt zijn met mediteren, maar de motivatie voor de sportschool nog wel weten te vinden. Ik help je graag met 10 drijfveren om meditatie (in beweging) weer op te pakken.

Natuurlijk zien we de winst van naar de sportschool gaan, spieren worden sterker, het lukt gewicht te verliezen, conditie op te bouwen, uithoudings- vermogen laten groeien en het hart te versterken. Maar lukt dat allemaal al na slechts één bezoek aan de sportschool? Nee, het is geen quick-fix.

Net zo min als bij meditatie.
Wanneer je stopt met sporten, zakt het resultaat ook weg.

De resultaten van mediteren liggen genuanceerder.

Deze details in jezelf te voelen, vraagt een verfijning van gewaarzijn. Daar help ik je graag mee, door de winst van meditatie concreet te maken en in 10 drijfveren te beschrijven.

1.

Rust in het lichaam brengt balans tussen inspanning en ontspanning. Tussen alle activiteiten door heeft het lichaam pauzes nodig om gezond te blijven. Door het lichaam te ontspannen komt er kalmte in de ademhaling, het hartritme en andere belangrijke gezondheidsfactoren.

2.

Als het lichaam rust krijgt, kan de geest ontspannen. Rust in de gedachtestroom geeft ruimte en ontspanning. Het brengt een krachtig evenwicht naast de hectiek van alle dag. Even nergens aan hoeven denken, stilte en leegte ervaren.

3.

Door die leegte, de transparantie en helderheid krijgt het brein de gelegenheid om nieuwe paden aan te leggen. De oude paden, onze automatische patronen en stokpaardjes kunnen zo ontspannen en er komt ruimte voor nieuwe ideeën. Andere frisse flexibele manieren van denken komen beschikbaar. Nieuwe hersenpadenpaden maken de geest soepel.

zelfkennis

4.

Het serotonine-gehalte gaat om hoog. Dit hormoon stabiliseert stemmingswisselingen. Het zorgt ervoor de cellen in het brein en zenuwstelsel met elkaar kunnen communiceren. De stemming krijgt evenwicht. Of zoals een cursist ooit zei: “van mediteren in de ochtend word ik een leuker mens”.

5.

Het niveau van het endorfine-hormoon verhoogt. Dit zorgt ervoor dat gevoelens van plezier, welzijn en tevredenheid toenemen. Tegelijkertijd vermindert het gevoelens van pijn en ongemak. (Donkere chocolade eten helpt hier ook bij. Maar dit effect is slechts tijdelijk. 😉)

6.

Oxytocine noemen we ook wel het liefdeshormoon. Het motiveert ons om relaties op te bouwen en onderhouden. Ook de relatie met onszelf. Door te mediteren, groeit het oxytonine-gehalte en daarmee ontwikkelt zelfwaardering. We kunnen dit ervaren wanneer we ons zo rozig voelen, zo sereen en tevreden met onszelf na meditatie.

7.

Dopamine is een hormoon dat ook wel het beloningshormoon genoemd wordt. Het heeft een positief effect op het geheugen, beslissingen nemen, creativiteit en meer. Regelmatig mediteren brengt meer dopamine. Dit zorgt ervoor dat je concreet actie onderneemt en zaken afrondt.

8.

In de stilte ontstaat ruimte voor intuïtie. Die stem vanuit je brein, wordt aangestuurd wordt zonder analyse of logisch redeneren. Intuïtie bestaat uit een korte zin of woord, waardoor je de juiste actie kunt ondernemen. Door de helderheid van geest, is het eenvoudiger om die ingeving te ontvangen.

9.

In de stilte ontstaat ruimte voor instinct. Mediteren brengt contact met het lichaam. Zo kunnen we beter luisteren naar ons onderbuik- gevoel. Behoefte en wil worden helder. Dat is waarom je na meditatie weet wat je te doen staat en effectief aan de slag kunt gaan.

10.

En last but not least: het is leuk om te doen! Soms zie ik mensen diep serieus, met pijnzende blik mediteren. Dat kan. Maar vergeet niet om ook de energie van blijdschap aandacht te geven, om te genieten van de beoefening. Keer op keer jezelf te voeden met de innerlijke glimlach, die lichte tevreden gloed door je lichaam te voelen stromen.

Ook dit vergt training, aandacht en tijd. De uitnodiging is: fake it till you make it.

Het gevoel van plezier, blijdschap en waardering groeit, wanneer je er meer aandacht en tijd aan geeft.

Al bovengenoemde positieve effecten verdiepen zich zo tot een krachtige evenwichtige stemming. Een waardevol effect van regelmatig mediteren.

Hopelijk vormen de 10 drijfveren een motivatie om het mediteren weer op te pakken. Of juist om het praktiseren van meditatie door te zetten en verruiming van rust en ruimte te vinden.

Misschien heb je nog meer tips om mensen te enthousiasmeren voor meditatie (in beweging, zoals op de foto de Chinese bewegingsleer Zhineng Qigong). Wil je die tips hieronder delen voor groei van bewustzijn in onze samenleving? Met jouw reactie, inspireer je anderen.

Dat waardeer ik van harte en ik stuur je daarom het e-book op. E-book: ‘van zelfafwijzing naar zelfwaardering in 4 stappen’. Zo brengen we samen meer aandacht en waardering in onze wereld.
Bedankt voor je aandacht!
Op jouw persoonlijke groei!

ZelfkennisLab - blog - E-book

Delen via FacebookDelen via TwitterDelen via Google+Delen via LinkedInDelen via E-mail

4 reacties op “Hoe vind je motivatie om te mediteren?”

  • Richard schreef:

    Leuke en inzichtelijke blog Vick!
    Wat mij beweegt om regelmatig qigong te beoefenen is toch vooral rust en ontspanning in lijf en gedachten.
    Lees nu een boek waarin de koppeling wordt uitgelegd tussen brein en lichaam, sluit mooi aan.

    • Vick Nieuwenhuis schreef:

      Hartelijk dank, Richard. Wat prachtig om te lezen dat je Qigong blijft beoefenen. Fijn inchecken bij jezelf. (Er zijn twee videopakketten beschikbaar wanneer je behoefte hebt aan meer oefeningen). Ben benieuwd naar je boek. Er zijn inderdaad mooie onderzoeken gedaan naar hoe het brein van invloed is op lichamelijke gezondheid. Bij Zhineng Qigong gaan we ervan uit dat lichaam, geest en energie (:Qi) één zijn. Daaraan dagelijks mogen werken is een geschenk. Warme groet, Vick

  • Fred Langenacker schreef:

    Inderdaad een leuke blog
    Groet Fred

    • Vick Nieuwenhuis schreef:

      Dank voor je fijne compliment Fred. Ik ga het E-book aan je sturen. Ben benieuwd wat je daarvan vindt. Hartelijke groet, Vick

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

«