In hoeverre sta jij automatisch ‘aan’?

Hoe reageer je op prikkels?

Er komen dagelijks zoveel prikkels op ons af. Je hoort wel eens: in de middeleeuwen kreeg iemand zijn leven EVENVEEL prikkels te verwerken als wij in 1 DAG. Hoe gaan we hiermee om en voorkom je een burn-out?

Prikkels zijn er vanwege onze snelheid van leven. Het hoge tempo kan voor stress zorgen maar ook de hoeveelheid activiteiten die we in beperkte tijd willen (of zelfs moeten) doen.

Daarnaast is het aanbod op alle fronten zo enorm groot. De keuze is reuze! En eigenlijk hebben we helemaal niet zo goed geleerd om helder te kiezen, ‘nee’ te zeggen. Noch de consequenties van veel keuzes te overzien en aanvaarden. Hierover schreef ik eerder in dit blog.

Maar nu wil ik met je kijken naar in welke mate je automatisch reageert op al die prikkels. Hoor je het geluid van de radio nog of sluit jij je er voor af? Neem je de vele kleuren, het aanwezige licht en grote hoeveelheid vormen in bijvoorbeeld een supermarkt waar? Of lukt het je ervoor af te schermen?

Automatisch reageren vanuit gedachten.

Wanneer we automatisch reageren op een prikkel van buitenaf, staan we ‘aan’. En dat aanstaan kan op drie gebieden. Zo zijn er mensen die altijd vanuit hun mind aan staan, altijd klaar staan met een visie, idee, mening of plan. Hun gedachtestroom stopt nauwelijks en vertraging kan al een uitdaging zijn.

De gevolgen daarvan zijn vermoeidheid, slapeloosheid of stress-gerelateerde lichamelijke klachten. Als het brein automatisch aan staat, heeft het ook gevolgen voor communicatie met anderen. Wanneer je geest altijd actief is, vul je het met eigen gedachten, vanuit je eigen referentiekader. Je reageert direct met een mening. Dan lukt het niet meer om de ander werkelijk te zien en horen omdat je al vol zit met persoonlijke gedachten. Je denkt subjectief, vanuit jouw perspectief. Vaak is dit nauwelijks bewust. Consequenties van het automatisch aanstaan van de geest, zijn onder meer conflicten met anderen. Omdat het perspectief van anderen een blinde vlek is geworden..

Maar gelukkig is er een oplossing! Wanneer je met enige regelmaat gedachten rust geeft door te ontprikkelen, ontstaat er ruimte. Die helderheid in de gedachtestroom vormt een burn-outpreventie. Even stil staan, een echte pauze inlassen, niets doen. Het hoofd mag even uit. Al is het maar een minuut of vijf. Even stil staan, de aandacht naar binnen keren en gedachte vertragen en stoppen. Door je aandacht dagelijks kort te trainen, krijg je meer bewustwording. Er komt ruimte voor objectiviteit, je kunt gedachten van anderen werkelijk ontvangen. Je krijgt meer grip op persoonlijke gedachten.

zelfkennis

Automatisch reageren met gevoelens.

Zoals je hoofd even uit mag staan om op te laden, zo heeft ook je hart rust nodig. Misschien herken je mensen in je omgeving die automatisch voelen. Die heel makkelijk bij hun emotie kunnen komen. Dat is fijn en in eerste instantie een kwaliteit. Maar als je emotie niet kunt stoppen, staat je hart altijd aan en overvoeren we onszelf. Erger nog, we kunnen geen verbinding meer maken met anderen. Want ons eigen gevoel staat in de weg. Het hart is al gevuld en emotie van een ander past er niet meer bij. Het is een automatisch reageren op prikkels met emotie. Eigen emotie is subjectief, gevormd door een persoonlijk referentiekader.

Gelukkig hebben we daar invloed op. We kunnen door dagelijks regelmatig een minuut stil te staan, neutraliteit aanbrengen in ons gevoel. Emotie en gevoel mogen even uit. Om ruimte en helderheid te ervaren in het hartcentrum. Zo krijgt het hart rust en kan het ontspannen. Het mag even uit staan. Door deze aandachttraining te beoefenen, geef je jezelf ruimte, krijg je de sleutel van je eigen hart. Met de sleutel kun je het hart aan of even uit zetten. Ontvang grip op gevoelens en emotie.

Automatisch reageren met gedrag.

Misschien herken je het aan staan in gedrag. Dat zijn die mensen die altijd in de actiestand staan, niet of nauwelijks stil kunnen zitten. Ze reageren automatisch op prikkels met een actie. Gevolgen van al die activiteit is een hoog tempo. Door die versnelling val je letterlijk of figuurlijk eerder om. Fysieke klachten liggen op de loer, omdat er geen ruimte is voor wat het lichaam in een eerder stadium aan signalen af geeft. Je loopt jezelf voorbij. En je loopt aan anderen voorbij. Die voelen zich misschien niet voldoende gehoord of gezien en daardoor mist communicatie verbinding en ruimte om anderen echt te ontvangen. Conflicten lijken bijna onvermijdelijk.

Maar er is goed nieuws! Ook voor automatisch gedrag is een STOP-knop. Stil staan en aandacht aan je lieve lijf geven. Een paar minuten per dag breng je aandacht naar binnen en voel je wat jouw lichaam vertelt. Geef jezelf even tijd om eventuele spanning, pijn, temperatuur of tinteling te voelen. Merk de behoefte van je lichaam, luister naar wat zintuigen je vertellen. Wees nieuwsgierig zonder oordeel. Geef stilzitten ruimte, ja beweging mag af en toe even uit staan, rust nemen. Bekijk objectief wat er in je speelt. Kom tot jezelf, adem een paar keer diep uit en krijg grip op je gedrag.

Hoe vaker je aandachttraining beoefend, hoe eenvoudiger het is om ook in stressvolle situaties bij de rust en ruimte in jezelf te kunnen komen.

Wil je meer ontdekken over hoe jij ‘aan’ of ‘uit’ staat, dan past deze podcast misschien voor je. Daarnaast kun je jouw aandacht trainen met deze meditatie voor ruimte in hoofd, hart en houding. Ik wens je veel plezier toe met beoefenen en het drieluik: blog, podcast en meditatie. Als je begeleiding nodig hebt in aandachttraining dan ben je van harte welkom in het Zelfkennislab.

Ik ben benieuwd wat jij herkent. Bij welke groep pas je: staat hoofd, hart of houding eerder automatisch aan?
Wil je dat hieronder met me delen? Ik lees graag op welk gebied jij even stil gaat staan, een korte pauze inlast en jezelf ruimte geeft.

Met jouw reactie, inspireer je anderen. Dat waardeer ik van harte en ik stuur je daarom het e-book op. E-book: ‘van zelfafwijzing naar zelfwaardering in 4 stappen’. Zo brengen we samen meer aandacht en waardering in onze wereld.
Bedankt voor je aandacht!
Op jouw persoonlijke groei!

ZelfkennisLab - blog - E-book

Delen via FacebookDelen via TwitterDelen via Google+Delen via LinkedInDelen via E-mail

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

«